رضا بهرامی: مسئولان باید خدا را شکر کنند که ما کار می‌کنیم!

رضا بهرامی که به زودی نمایش «تاناکورا» را روی صحنه می‌برد، با گله از مسئولانی که به تئاتر بی‌توجه هستند، گفت: مسئولان باید خدا را شکر کنند که در این شرایط گروه‌هایی دارند کار می‌کنند.

رضا بهرامی: مسئولان باید خدا را شکر کنند که ما کار می‌کنیم!
به گزارش تپش 3:

.همچنین از نگرش‌هایی مبنی بر تعطیلی تئاتر در شرایط فعلی انتقاد کرد و افزود: چرا بعضی از مخاطبان و همکاران خودمان که طرفدار تعطیلی تئاتر هستند، فکر می‌کنند بچه‌های تئاتر با باد هوا زندگی می‌کنند یا با فتوسنتز زنده‌اند؟!

این کارگردان تئاتر در آستانه اجرای نمایش تازه‌اش «تاناکورا» که قرار است در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برود، گله‌هایی را از بابت وضعیت تبلیغات تئاتر به دنبال فیلترینگ اینستاگرام و بی‌توجهی مسئولان هنری مطرح کرد و با مقایسه قیمت بلیت تئاتر در قیاس با فوتبال گفت: مایه تاسف است که بلیت استادیوم ورزشی در بازار سیاه به یک میلیون تومان هم می‌رسد اما ما با هزار ترس و لرز قیمت بلیت نمایش‌مان را ۷۰ هزار و ۸۰ هزار تومان در نظر گرفته‌ایم.

بهرامی گفت: مهمترین خواسته‌ام از مسئولان و مدیران فرهنگ این است که باید خیلی خدا را شکر کنند که در شرایط فعلی، گروه‌هایی حاضر به کار می‌شوند. این یعنی آن گروه‌ها خیلی اعتماد به نفس، معرفت و همت دارند و مسئولان باید قدردان این گروه‌ها باشند. 

او البته تاکید کرد: منظورم از این جملات گروه خودمان نیست، بلکه کلیت کسانی را می‌گویم که در وضعیت دشوار فعلی حاضر به کار هستند. متاسفانه هیچ یک از مسئولان با ما همکاری نمی‌کنند.

بهرامی با انتقاد از وضعیت کمک‌هزینه گروه‌های نمایشی افزود: نباید کمک هزینه یک کار ۳۰ نفره، ۲۰ میلیون یا ۱۰ میلیون باشد. این نشانه ضعف مدیران ماست، نشانه ضعف وزارتخانه ماست که در مجلس نماینده‌ای برای پیگیری اعتبار مستقل برای تئاتر ندارد. 

این کارگردان درباره میزان کمک هزینه نمایش «تاناکورا» توضیح داد: فعلا در این زمینه صحبتی نشده است. از زمانی که تماشاخانه ایرانشهر زیر مجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری قرار گرفته، قرار است رقمی به عنوان کمک هزینه به گروه‌ها پرداخت کند ولی فعلا تا این لحظه درباره نمایش ما چیزی مشخص نشده است.

بهرامی با مقایسه قیمت بلیت تئاتر و فوتبال افزود: مایه تاسف است که قیمت بلیت فوتبال در بازار سیاه به ۱ میلیون تومان می‌رسد ولی ما با ترس و لرز قیمت بلیت نمایش‌مان را ۷۰، ۸۰ هزار تومان گذاشته‌ایم. البته در همین تماشاخانه بعضی از گروه‌ها قیمت بالاتری برای نمایش‌هایشان در نظر می‌گیرند ولی ما همیشه دوست داشته‌ایم قیمتی در نظر بگیریم که برای عموم مخاطبان راحت‌تر باشد و اقشار بیشتری بتوانند به تماشای نمایش‌های ما بیایند. اما قرار نیست فقط گروه نمایشی، شرایط مخاطب را در نظر بگیرد و به تنهایی متضرر شود. دولت هم باید در این زمینه یاری‌گر گروه باشد و برای بلیت مخاطب سوبسید در نظر بگیرد.

او سپس با انتقاد از برخی دیدگاه‌ها مبنی بر تعطیلی تئاتر در شرایط فعلی اضافه کرد: برخی دوستان و همکاران خودمان که طرفدار این نگرش هستند، آیا نمی‌دانند که تئاتری‌ها هم مانند دیگر اقشار نیاز به رزق و روزی و درآمد دارند، آیا آنان با باد هوا تغذیه می‌کنند یا فتوسنتز می‌کنند؟ در حالیکه وضعیت بسیاری از جامعه تئاتری حادتر از اقشار دیگر است. کارمندان هر روز سر کار می‌روند و پایان ماه حقوق ماهیانه خود را دریافت می‌کنند ولی ما با هزار دردسر نمایشی را آماده می‌کنیم و بعد از مدت‌ها تمرین تازه باید مجوز بگیریم و از چندین سد بگذریم تا به اجرا برسیم.

این کارگردان درباره وضعیت تبلیغات آثار نمایشی در شرایط فعلی توضیح داد: فعلا که تنها امیدمان به خداست. اینستاگرام که فیلتر شده در حالیکه اصلی‌ترین فضای تبلیغ گروه‌های هنری بود و بخشی از مشکلات هم که به بدنه جامعه تئاتری و مخاطبان برمی‌گردد که با اجرای تئاتر مخالفت می‌کنند. به همین دلیل در شرایط خیلی عجیبی کار می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، نمایش «تاناکورا» از روز ۲۳ بهمن ماه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرای خود را آغاز می‌کند. قرار است این نمایش تا روز ۲۳ اسفند ماه هر شب راس ساعت ۲۰ روی صحنه باشد.

این نمایش قصه سه خواهر است که عاشق تعزیه هستند ولی دو برادر دارند که مانع عشق آنها به تعزیه می‌شوند و در نهایت این ماجرا با قتل و کشتار به پایان می‌رسد و سرانجام تلخی دارد.

مجید رحمتی، الهه شه‌پرست، میلاد رمضانی ورجاوند، مهدی ضیاییان، المیرا پارسا، سیمین بهفر بازیگران این نمایش هستند. همچنین رضا بهرامی علاوه بر کارگردانی، طراحی صحنه را انجام می‌دهد. طراحی نور بر عهده مقداد صفری است. شایان کیانی طراحی پوستر را انجام می‌دهد و تنظیم موسیقی هم بر عهده آروین فلاح‌زاده است. 

انتهای پیام

 

وب گردی

نظر شما

آخرین مطالب