شلوغ‌ترین روز جشنواره فجر و امان از دوربین‌های بدون سوژه

جشنواره فیلم فجر در حالی به نیمه راه خود رسیده که شلوغ‌ترین روز خود را در سینمای رسانه به بهانه نمایش یک فیلم پشت سر گذاشت.

شلوغ‌ترین روز جشنواره فجر و امان از دوربین‌های بدون سوژه
به گزارش تپش 3:

یکشنبه ۱۶ بهمن‌ماه جشنواره فیلم فجر با نمایش دو فیلم و آغاز تقریباً رسمی بخش بین‌الملل به روز پنجم خود رسید و در این گزارش برخی حواشی این روز مرور می‌شود.

*روز یکشنبه، بخش بین‌الملل تقریباً افتتاح شد و در شرایطی که هنوز مهمانان خارجی چه در مقام فیلمساز و احتمالا داور و چه به عنوان پخش‌کننده و متقاضی شرکت در بازار فیلم، معرفی نشده، مقرر شده است که نمایش فیلم‌های این بخش در سینمای رسانه روزانه اعلام شود. البته سالنی که در روز اول نمایش یعنی همین یکشنبه، ۱۶بهمن به این بخش اختصاص داده شد بیشتر در اوقاتی بود که فیلم‌های بخش مسابقه ملی روی پرده بود و به همین دلیل مخاطب چندانی از سالن نمایش دهنده دو فیلم بین‌الملل استقبال نکرد.

* در کنار اعلام روزانه فیلم‌های بخش بین‌الملل، پیش‌تر گفته شده بود که برج میلاد، محل برگزاری بازار فیلم و بخش بین‌الملل و حضور مهمانان و هنرمندان است و جدول نمایش فیلم‌های بین‌الملل هم اعلام می شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده و پیگیری‌های ایسنا از برخی مسئولان مربوط به جشنواره، حاکی از این بود که این جدول توسط رائد فرید زاده، مدیر بخش، در حال تنظیم نهایی است.

*در این روز همچنین اولین آمار رسمی تعداد مخاطبان جشنواره در سینماهای مردمی اعلام و گفته شد که در چهار روز اول، بیش از ۸۳ هزار نفر به تماشای فیلم‌های جشنواره نشسته‌اند و سینماهای کوروش، زندگی، فرهنگ، آزادی و پردیس سینماشهر قرچک بیشترین میزان استقبال مردمی را داشتند. البته در این زمینه شنیده می‌شود که در برخی سالن‌ها مخاطبان یا مدیران سینما شاهد حضور تماشاگرانی بودند که به صورت سازمانی بلیت در اختیار آنها داده شده بود. هر چند یکی از مسئولان جشنواره موضوع را درست نمی‌داند.

*در روز پنجم جشنواره دو فیلم تولید شده توسط باشگاه فیلم اولی‌های بنیاد سینمایی فارابی در سینمای رسانه نمایش داده شد که برخی از اهالی رسانه این فیلم‌ها را پسندیدند و برخی هم آن‌ها را در حد و اندازه تعریف و تمجیدهایی که در روزهای گذشته از آنها شده بود ندانستند.

در این زمینه فیلم «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی به خاطر شباهت با فیلم «مرد بازنده» که بازیگر اصلی هر دو جواد عزتی با شکل و شمایل ظاهری نسبتاً مشابه و نیزکانسپت نزدیک به هم بود، بسیار مورد بحث و پرسش قرار گرفت.

*فیلم دیگر هم «بعد از رفتن» بود که با وجود ریتم آرام آن، نظر عده‌ای قابل توجه را جلب کرد.

*با نمایش فیلم «کت چرمی» برای بار چندم در یکی از فیلم‌های جشنواره به قتل ناموسی اشاره شد.

*۱۶ بهمن ماه سینمایی رسانه در پردیس سینمایی ملت شاهد حضور جمعیت بیشتری نسبت به روزهای گذشته بود و در نشست خبری فیلم‌ها هم این قضیه به چشم می‌آمد که به نظر می‌رسد بیشترین آن‌ها بخاطر تماشای فیلم «کت چرمی» که در روزهای گذشته به سانس فوق‌العاده رسیده بود خود را به پردیس ملت رسانده بودند

*یکی از معدود مهمان‌های ویژه و سینماگر این دوره از جشنواره در سینمای رسانه ابوالفضل پورعرب بود که روز یکشنبه به پردیس ملت رفت و با پشت سرگذاشتن دوران نقاهتش مشغول کار شده است.

*اعلام نشدن اسامی داوران جشنواره، گمانه‌زنی‌های تازه‌ای را در این مورد ایحاد کرده و در چند ترکیب متنوع نام افرادی همچون ابراهیم حاتمی‌کیا، پروانه معصومی، محمدرضا شریفی‌نیا و مجید اسماعیلی به گوش می‌رسد.

*از آنجا که غایبان مهم جشنواره امسال بازیگران مطرح فیلم‌ها هستند و بجز مصطفی زمانی، بازیگر چهره دیگری به جشنواره نیامده است، تهیه‌کننده «کت چرمی» تاکید کرد که این اتفاق خوشایند نیست اما نباید سبب انشقاق شود.

او همچنین با اشاره به اینکه برخی بازیگران فیلمش مشغول در پروژه‌های دیگری بودند، از برقراری دموکراسی برای آمدن یا نیامدن آن‌ها به نشست مطبوعاتی در جشنواره سخن گفت. این در حالی است که اظهارنظر دبیر جشنواره و مدیرکل دفتر نظارت بر نمایش سازمان سینمایی درباره غیبت برخی عوامل واکنش‌هایی را به همراه داشته؛ به ویژه درباره سخنان روح الله سهرابی که برداشت تهدیدگونه ی از آن تفسیر شده است.

*در آستانه نمایش فیلم «هفت بهار نارنج» که علی نصیریان در آن بازی کرده و نیز یک روز پس از سالروز تولد این هنرمند، سرانجام یک مقام مسئول سینمایی به نامه ۸ بهمن این بازیگر پاسخ داد. نصیریان پیش از شروع جشنواره در نامه‌ای که به طور مستقیم دبیر جشنواره فیلم فجر را خطاب قرار داده بود، با اشاره به اینکه بخاطر مشکلات جسمی، سنی و عوارض روحی که اخیراً به او وارد شده از حضور در جشنواره فجر خود را معذور اعلام کرد، تاکید کرده بود که نامش از هرگونه مراسمی در این رویداد حذف شود. این نامه سرگشاده بدون پاسخ ماند تا این که پس از ۹ روز محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی به بهانه تولد این هنرمند و با اشاره به اینکه از کسالت او در نامه اش به دبیر جشنواره مطلع شده است، نوشت: «در شرایط کنونی، برخی بدشان نمی‌آید دلسوزی‌ها و حتی، همین خبر کسالت‌تان را با منافع شخصی و سیاسی خویش گره بزنند. شما در سخت‌ترین شرایط تاریخ معاصر همواره در میدان حضور داشته اید، و امروز نیز، به بهبودی و سلامتی عاجل‌تان امید داریم تا بار دیگر، شاهد حضورتان در صحنه‌های هنر بوده و ما نیز، افتخار میزبانی شما را در این محفل بزرگ سینمایی داشته باشیم.»

*بی شک یکی از جذابیت‌های کنفرانس مطبوعاتی جشنواره فیلم فجر در طول دوره‌های مختلف حضور بازیگران و چهره‌های مخاطب‌پسند بوده که بازار کار عکاسان و تصویربرداران را هم حسابی گرم می‌کرد اما در این پنج روز نبود چهره‌های سرشناس سبب شده بسیاری از همکاران عکاس و به خصوص تصویربرداران همکاران دیگر خود را سوژه کنند. اما تعداد این دوربین‌های روشن در برخی مواقع مثل بدو ورود یا لحظه خارج شدن از سالن نمایش، رفتن و ترک کردن سالن کنفرانس مطبوعاتی، حین برگزاری نشست، یا هر گوشه خلوت و دنجی که ممکن است برای لحظه‌ای استراحت استفاده شود، آنقدر زیاد شده که باعث کلافگی برخی حاضران در سینمای رسانه شده است؛ بخصوص آنکه مرجع و محل انتشار خروجی برخی از این دوربین‌ها مشخص نیست و حتی شنیده می‌شود تعدادی از دوربین‌ها صرفا برای مستندنگاری این دوره از جشنواره به کار گرفته شده‌اند.

انتهای پیام 

 

وب گردی

نظر شما

آخرین مطالب